ACTIVIDADES DE AISLAMIENTO GRADO 10



                                                                         
WELCOME STUDENTS!
















persona hablando en segundo condicional en ingles
ACTIVITY 1 APRIL 20 TO 30, 2020
          ( WEEK 9 AND 10)                                                          

                                                                         SECOND CONDITIONAL

El segundo condicional es el terreno de la imaginaciòn. Sirve para hablar de situaciones irreales,hipotèticas o improbables
Sigue siempre la sighiente estructura

                                      if + past simple,   would + verb

Tambièn podemos invertir el orden. En ese caso, tendrìamos que quitar la coma.Es importante tener en cuente que, a pesar de que se utilice el past simple, el segundo condicional no hace referencia al pasado, se usa el past simple para indicar que es una acciòn irreal.Y en algunos casos el would se puede cambiar por el COULD

(1) If I were rich, I would travel aroung the world. (Si fuera rico viajaría alrededor del mundo)
(2) If England won the world cup, I would be so happy. (Si Inglaterra ganase la copa del mundo estaría tan contento)
Ingrese al siguiente link:
https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/course/lower-intermediate/unit-24/session-2/activity-1

Al ingresar busque un recuadro azul con una Q muy grande, que dice MATCHING CONDITIONAL HALVES y consta de 6 oraciones, las oraciones estan partidas en dos columnas, una debe ser el principio de la oracion condicional y la otra columna la parte que la completa, en su cuaderno, junte las dos partes para que quede una oracion condicional con sentido completo, y tradùzcala.
Despuès de realizado, baje y encontrarà un recuadro màs pequeño con una flecha que dice NEXT ACTIVITY ,haga click ahì, y lo llevarà a la segunda actividad que comenzarà tambièn en un recuadro azul con una Q muy grande, èsta vez con el titulo WHich WORDS DO YOU NEED TO COMPLETE THE  SECOND CONDITIONAL, tambièn son 6 oraciones, se iràn mostrando una por una y usted debe desplegar las opciones en la palabra resaltada con color,una vez escoja la opciòn que considere completa la oracion condicional correctamente, escrìbala completamente en inglès,recuerde son 6, Al finalizar encontrarà una opciòn que le muestra cuales respuestas fallò y porquè.
Escuche el audio que allí se le presenta, si es necesario dé click en desplegar la transcripción del audio (show transcript)  para su mejor comprensión, encontrará en el la conversación entre 2 personas empleando el segundo condicional, a continuación la  explicación del segundo conditional en inglés.
Debe escucharlo y prestar especial atención a la pronunciación para mejorar la suya y traducir la información que éste le brinda sobre el segundo condicional para la comprensión de dicho tema.
Observe las palabras de session vocabulary, diga lo que significan  en éste contexto.
Indique en inglés cinco aspectos relevantes en la formación de una oración en segundo condicional en inglés y copie su respuesta en el cuaderno de inglès.
Observe los ejemplos del recuadro de la session grammmar y trate de elaborar ejemplos propios.Elabore 15 oraciones propias en inglès con el segundo condicional, ahi encuentra terrìa y ejemplos.                                      
                                                            TIME FOR SINGING

Vamos a practicar el segundo condicional con la canciòn IF I WERE A BOY de Beyoncè,
Veràs que a lo largo de dicha canciòn se va utilizando el segundo condicional,escùchala trata de seguirla y  ademàs de cantar aprenderàs el segundo condicional. 
https://youtu.be/Et6QNcptkTY




                                                           ACTIVITY 2  MAY 4 TO 15,2020
                                                                 (WEEK 11 AND 12)
                                             
1. LISTEN , WATCH AND ANSWER.
                                  THE FOX AND THE CROW                                                    


Haz click en el siguiente link,  https://youtu.be/Hz3hxbaEEdI, aquì hallaràs la fàbula  THE FOX AND THE CROW Written by AESOP. Listen carefully and follow the voice in the video about the story and then make the activities.

DID YOU UNDERSTAND THE READING   LET`S SEE…

ANSWER THE FOLLOWING QUESTION ABOUT THE READING.
               1 WHAT CHARACTERS APPEARS IN THE FABLE?
            A.    A crow and a Phoenix
            B.    A fox and a crow
            C.    A crow and a raven
              2. WHAT DOES THE CROW HAVE IN THE PEAK?    
                                A.     A piece of bead
            B.    A branch  
                   C.    A piece of cheese             
                                                              
               3 .HOW  DID THE  CROW  GET  TO THE  TREE ?    
                                A.   flew off     
            B.   walked      
                   C.     climbed    
                    
                        4. WHY  IS THE  FOX FAINTING?  

                                A.  He is sick    
            B.  He is hungry    
                   C.  He is old
              5. WHAT DOES  THE  FOX DO TO TRICK THE CROW ?  
                            A.  He flattered him
          B.   He Lied     
                 C.   He cheated on him                 
                      6. WHY IS  THE CROW HAPPY ?  
                             A.   Because he is singing
          B.      Because they are friends 
                C.    Because of the flatters words                                                                                     
             7. WHY DO YOU THINK THE  FOX`S  MOUTH  WATERED?
                   A.   He wanted to drink wáter    
           B.    He wanted to eat the cheese      
                 C.    He wanted to eat  the crow
       8. WHAT DOES  THE  EXPRESSION” HUNGER SHARPERS  WIT” ?
           A.    That the hunger stops us 
           B.     That the hunger sleeps us 
                 C.   That the hunger encourages us
       9. WHY  DID  THE FOX TELL  TO  THE CROW  THAT  ITS VOICE WAS MELODIOUS?
                   A.   Because he wanted that the crow opened its beak   
           B.    Because he wanted to be her friend 
                 C. Because the crow  really sang beautifully. 
              10. THE EXPRESSION  THE CROW PUFFED  OUT  ITS  PROUD CHEST  MEANS
                    A.  He stole the cheese and he was very happy   
            B.   He was proud because of the fox`s words admiration 
                   C He was nervous
        11. What are  the stories that leave a moral teaching called?
               A.    Poems
             B.  Tales
                    C.    Fables
                       12. The crow is a
             A.   Bird  
             B.    Reptile
                    C.   Mammal
         13. In the sentence the fox “FLATTERED, How well you are looking today! “, the Word                       flattered, refers to:
               A. ExaggeratIion
               B. Describe 
                       CAdvise 
          14. The fox is known as a symbol of being :
               A.  Sly  
               B.  Killer 
                        C Fast
          15. what is the theme  of the text ?
               A.  A recommendation about listening friends 
               B.   An advice about not sharing food 
                       C.   A warning against listening flatters      
                 16. A fable is a narration that:
                       A.   Describes events from the past
               B.  Tells fantastic stories
                       C.  Teaches a moral lesson

2 WRITE  IN FRONT ON THE IMAGE THE CORRESPONDING NAME ACCORDING TO  THE READING, USE THE VOCABULARY IN THE COLUMN
                                                                             





                                                                                 BRANCH  
                                                                                          FIGURE 
                                                                                          CHEESE 
                                                                                             EYE 
                                                                                         FEATHERS 
                                                                                            FLY OFF  
                                                                                             BRIGHT  
                                                                                                BEAK                                                                                                                                         QUEEN                                                                                                                                                                                                           SONG
                                                                                                                                                                    CROW                                                                                                                                                                                                   THE MOUTH WATER                                                                                                                                                                                               HEAR                                                                                                                                                                                                               FOX
                                                                                   
                                                                                                                                                                                                              
                                                                                                                                              
                                                                                                   


























  










          
                                                              














3 WRITE A SENTENCE USING EACH OF THE WORDS ABOVE, TO DO THIS, USE THE SECOND CONDITIONAL WITH WOULD.

4 MAKE A FOLDING OF THE READING ABOUT THE FOUR IMPORTANT  MOMENTS THAT  SUMMARY THE FABLE, BELOW  EACH  DRAWING WRITE IN ENGLISH THE DESCRIPTION OF WHAT HAPPENS ON THE SCENE,DRAW AND COLOR!






                                                                ACTIVITY 3   FROM JUNE 8-  TO JUNE 19
                                                                                           (WEEK 16-17) II TERM

  NOTE:We will start the second term with this guide, This two topics make part of the first term but we need them, so, I include them because they are important and in the second guide of the second term, it is to say, next guide,we will see the topics related to second term exclusively.

1.THE FIRST THING  FOR SECOND TERM YOU WILL DO ON YOUR NOTEBOOK , IS THE TAG SEPARATOR,INCLUDING A MOTIVATING PHRASE IN ENGLISH,THE TOPICS,START AND END DATES TERM AND PERIOD VALUE. DECORATED IT!


              
                                      SECOND TERM    30%
                      (MOTIVATING PHRASE) 
                BEGINS FROM JUNE 1 TO AUGUST 22
                TOPICS:  AUXILIARIES OF OBLIGATION (SHOULD, MUST, HAVE TO)
                               PERFECT TENSES : PRESENT PERFECT CONTINOUS
                               PAST PARTICIPLES( BEEN +)
                               HOW LONG HAVE YOU BEEN,,,?
                                    ADVERBS SINCE FOR AGO
                                                     
         


                                                                 WOULD LIKE TO


WOULD tambièn sirve para expresar deseo o anhelo de que una situaciòn acontezca, en èste caso WOULD se verà acompañado de LIKE,dònde se traduce gustarìa, querrìa o quisiera.
Se aplica para indicar el anhelo de realizar una actividad, siempre va seguida de TO con el verbo en forma simple, se aplica para todos los sujetos y pronombres personales.
                WOULD LIKE TO= WANT

I would like ____
We would like _____
You would like ______
You would like _____
He would like_____
She would like _____
It would like _____
They would like ___

La contracciòn es posible con los pronombres personales con apòstrofe  y la d (`d )
I`d like to dance
She`d like to sing
We `d like to jump
En algunas ocasiones se emplea despuès del WOULD LIKE la sustantivaciòn con el ING sin el to
I WOULD LIKE DANCING
SHE WOULD LIKE SINGING
WE WOULD LIKE JUMPING

En la forma negativa de agrega NOT despuès del WOULD
I WOULD NOT LIKE TO DANCE
SHE WOULD NOT LIKE SINGING
WE WOULD NOT LIKE TO JUMP
La contracciòn de WOULD NOT es WOULDN`T

QUESTIONS

  • A: What would she like to do some day?
  • B: She'd like to become a professional photographer
(She'd = She would)
  • A: Would he like to improve his English?
  • B: Yes, he would.       (or...)
  • B: Yes, he would like that very much.
  • A: What would she like to do today?
  • B: She'd like to read some books.


                                                                                      YOU SHOULD DO THIS PRACTICE
2. Fill in the blanks with "would" and "like."
  1. What _______ you _________ to eat?
  2. I ________ _________ a hot dog.
  3. What ________ she ________?
  4. She ________ ________ some french fries.
  5. How _________ you __________ your steak?
  6. I _________ _________ it well done.
  7. They _________ __________ to watch TV.
  8. Your parents __________ _________ that. (negative)
  9. Bob _________ _________ living in California. (negative)
  10. ________ you _________ some ketchup ?
3.  Translate the following sentences and write them in english  in the indicated form,                answer those   that are in questions

 I would like to dance with you  (-)
 My mother would like to live in a farm (?)
 Would your parents  like to sell the house?
 Who would like to win the lottery?
 We would like to rent an apartment  (-)
 Would you like to come to the party?
 My grandfather woul like to be sick (-)
 Would you like to begin the course now?
 We would like to have a pet (?)

4. Organize the following words to make a complete sentence

-she/ would/ to/ live// like /you /in/ Europe/ with/
-to/my/ little/ like /wash/ dog /her/ daughter /would/
the/ soccer /like/ to /not /players /would /lose /game/
the /to /the/ to// like/ birds/ would/ fly /south/
in/ practice /to /would /swimmers/ like /the/ everyday /mornings/
class/ would/ to /topic /this/ next / explain/ teacher/ the /like/
many/ to/ would/ photographer /like/ take/ in /the/ trip /next /pictures/
my/ doctor/ would/ like// not/ to/ go// the / to /mother
friends/ like/ taxi/ not /my /would// take/  a /to /
the/ would/ to/ like/ actress/play /new/ a/ characther/
ten/ at /close /like /the/ librarian/ would/ to / the/ library /o`clock/

students / like/ would /out class/ go /to / early /next/


                              WOULD RATHER   /   WOULD PREFER TO
Se aplica para aplicar peferencia, WOULD RATHER, se emplea cuando se dan dos opciones y significa prefererìa,el verbo aquì va en forma simple.
WOULD PREFER ,igualmente significa preferirìa,pero debe ir con TO, aquì solo se expresa una acciòn elegida sobre las demàs.
      I WOULD RATHER study  in the morning than at night
             in the morning/ at night= Dos opciones                          
                                                                        I WOULD PREFER TO study in the mornings
                                                                                                  in the mornings= una opciòn
VOCABULARY STRATEGY: YOU CAN LEARN MORE WORDS BY ASSOCIATING THEM TO ASPECIFIC FIELDS.
 5.translate the following reading        
                                                  THE FOOD GROUPS
FOR ALL HEALHTHY PEOPLE!
WITH ITS SIX GROUPS, A GOOD DIET HAS MANY KINDS OF FOOD TO MAINTAIN GOOD HEALTH,CHOOSE THESE FOODS CAREFULLY AND THEY CAN BE PART OF YOUR HEALTHY LIFE STYLE.
Follow the good diet advice.You`ll consume the nutrients and energy you need …without too many calories, or too fat, cholesterol, or sugars.
The secret to good health is to eat a balanced diet that consists of making it vatried and balanced, taking into account the following food groups:

  

1.    THE GRAIN GROUP:bread, pasta, rice, cake, etc.
2.    THE FRUIT GROUP:grapes,oranges, ,banana,apple ,etc.
3.    THE VEGETABLES GROUP:beans,lettuce, tomatoes, carrot,onion etc.                          
4.    THE PROTEIN GROUP:meat,chicken, fish, shrimps,lamb,etc.
5.    THE MILK GROUP:cheese, milk,yogurt,etc.

6.    THE FAT AND OILS GROUP:butter, oil, candies, chocolate,etc.


6. Classify the following foods in the food pyramid.
             

                                                 



                                                                                                                                     7.With every word of the vocabulary above (25 ) make three sentence about preference.
EXAMPLE:    BREAD: I WOULD LIKE TO BAKE BREAD
                                     I WOULD RATHER BAKE BREAD THAN COOKIES
                                     I WOULD PREFER BAKE BREAD 


Asking and answering questions with    WOULD LIKE. 
8. Watch the video in the following link https://youtu.be/8BrNP539ybU?t=4
Write all the questios that you hear and watch on the video and answer them.




                                                                                     ACTIVITY 4

 FROM JULY 6 TO JULY 31                                                             
WEEK ( 20-21-22-23) II TERM
YOU SHOULD SEND THIS ACTIVITY UNTIL JULY 23






                                                                     AUXILIARIES OF OBLIGATION

                                                                    HAVE TO, MUST AND SHOULD


Los modales de obligación must y have to indican obligatoriedad, prohibición o necesidad. En español equivaldrían al verbo deber o tener que.
En èste caso sirven para expresar una obligación  o un deber que viene impuesta por la institución o una ley o porque se debe obedecer a una ley o autoridad, cabe indicar que la obligación se distingue del deber, porque si no una sanción o castigo tendrá a lugar. En la obligación existen dos grados de una es una fuerte obligación y otra es un deseo del cumplimiento del deber.En los auxiliares que demuestran fuerte obligación que se traducen conmo TENER QUE usamos HAVE TO Y MUST, HAVE TO se convierte en HAS TO para las terceras personas del singular en el prsente y HAD TO en el pasado,MUST es invariable no tiene ni pasado ni presente y su forma negativa es MUST NOT=MUSTN`T.
Cuando hablamos del cumplimiento del deberempleamos la expresión SHOULD, indica que la realización de la acción se hace por deseo o deber moral. No por obligación. 

¿Cómo se utiliza HAVE TO?

AVE TO admite obligación en todos los tiempos verbales con el uso del auxiliar del tiempo gramatical expresado
STRUCTURE
EXAMPLES
PRESENT
+
Subject + have / has to + infinitive
You have to do sport every day.  Tienes que hacer deporte cada día.
                She has to do  sport every day 
-
Subject + don't / doesn't + have to + infinitive
You don't have to do sport every day. No hace falta que hagas deporte cada día.
  She doesn`t have to do sport every day
?
Do/Does + subject + have to + infinitive ?
Do you have to do sport every day?(tú) ¿Tienes que hacer deporte cada día?
Does she have to do sport every day?
PAST
+
Subject + had to + infinitive
had to go to the hospital yesterday.Ayer tuve que ir al hospital.
She had to go to the hospital yesterday
-
Subject + didn't + have to + infinitive
I didn't have to go to the hospital yesterday.Ayer no tuve que ir al hospital.
She didn`t have to go to the hospital yesterday
?
Subject + did + subject + have to + infinitive ?
Did you have to go to the hospital yesterday?(tú) ¿Ayer tuviste que ir al hospital?
Did she have to go to the hospital yesterday?
PRESENT PERFECT
+
Subject + have/has + had to + infinitive
I have had to buy a car.He tenido que comprarme un coche.
-
Subject + haven't / hasn't + had to + infinitive
haven't had to buy a car.No he tenido que comprarme un coche.
?
Have / Has + subject + had to + infinitive ?
Have you had to buy a car?(tú) ¿Has tenido que comprarte un coche?
FUTURE
+
Subject + will + have to + infinitive
You will have to walk the dog tomorrow.Mañana tendrás que pasear el perro.
-
Subject + won't / have to + infinitive
You won't have to walk the dog tomorrow.Mañana no tendrás que pasear el perro.
?
Will + subject + have to + infinitive ?
Will I have to walk the dog tomorrow?(yo) ¿Mañana tendré que pasear el perro?




En las oraciones negativas e interrogativas el verbo have to siempre necesitará el auxiliar correspondiente. No utilices solo el verbo have.
You don't have to wash your hair daily.
You haven't to wash your hair daily.
No tienes que lavarte el pelo diariamente.
Did you have to work on Saturday?
Had you to work on Saturday?
¿Tuviste que trabajar el sábado?

Have to se utiliza para expresar obligación en oraciones afirmativas. En oraciones negativas expresa ausencia de obligación


+I`ll have to wear this tie for my new job
 Tendrè que usar esta corbata en mu nuevo empleo
                                                                                                                 
                 

                                                                                 




-You don`t have to take your jacket
 No tiene que llevarte la chaqueta






¿ Cuándo se utiliza must?        

   Must solo tiene forma en presente. Must se utiliza para expresar que algo es esencial u obligatorio desde el punto de vista del hablante. Se usa en los siguientes casos:                                                                                                                                     


1.Se trata de una obligación interior, subjetiva, que el propio hablante se impone.







We must go home now. It's late
Tenemos que irnos, es tarde











must give my mom a call
Tengo que llamar a mi mamà









Must también expresa una obligación fuerte que viene de una ley o normativa que si no lo respetamos conllevará una sanción o un castigo.





You must wear your seat belt.
Tiene que llevar puesto el cinturón












You must turn off all electronic devices.
Tienen que apagar todos los aparatos





3. En la forma negativa mustn't se utiliza para expresar prohibición






You mustn't touch the jellyfish
No puedes tocar la medusa,es peligroso









.   You  musn`t tell lies 
   Tú no puedes decir mentiras










                                                       DIFERENCIAS ENTRE HAVE TO Y MUST

En forma afirmativa en presente, tanto must como have to son intercambiables en muchos casos. Sin embargo, se prefiere el uso de have to cuando la obligación es exterior, objetiva. En cambio, utilizamos must cuando la obligación de realizar la acción viene por parte del hablante.






I have to pick up my brother from school
Tengo que recoger a mi hermano en la escuela










must finish the column today.
Hoy tengo que terminar el informe











Como podemos observar, en el primer ejemplo, el hermano mayor tiene la obligación de recoger a su hermano menor en la escuela porque su madre se lo ha pedido, por lo tanto la obligación viene por parte de la madre (externa).

Mientras que en el segundo ejemplo podemos observar que. la  periodista tiene la obligación de terminar un artículo para que pueda ser publicado en una espacio corto de tiempo. Es una imposición personal.
En frases negativas, a diferencia de mustn't que denota prohibición, have to sirve para expresar la ausencia de una obligación o la no necesidad de hacer algo. La traducción al español sería no hace falta que o no tienes que.







You didn't have to bring anything
  No tenías que traer nada














You didn't have to come today
No tenías que venir hoy











¿Cómo se usa MUST?


      FORM
            STRUCTURE

          +
Subject + must + infinitive
must study every day for my exam.   Tengo que estudiar cada día para mi examen.
You must be polite with the guests.(tú) Tienes que ser respetuoso con los invitados.
          -
Subject + must not / mustn't + infinitive
You mustn't smoke here!(vosotros) ¡No puedes fumar aquí!
You mustn't shout at your brothers.(tú) No puedes gritar a tus hermanos.
         ?
Must + subject + infinitive ...?
Must I do the wahshing-up?¿Tengo que lavar los platos?
Must we go to school?¿Tenemos que ir a la escuela?





                                                                  AUXILIAR SHOULD


Should” es un verbo modal  y  como hemos visto aquí, estos verbos poseen características especiales.
Should se suele traducir al español como “debería” y  también como en español, se suele usar para aconsejar, opinar y recomendar.
El verbo modal should se usa para hacer recomendaciones y sugerencias. ... Los “modal auxiliary verbs” se parecen porque no cambian según la persona, se hace la negativa poniendo un simple not o bien n't en negación  y para hacer la pregunta se pone el auxiliar antes del sujeto (sin usar un auxiliar como do o does).
Se puede expresar un consejo con should. Se puede entender como una obligación moral, o conveniencia en hacer algo, o como la probabilidad de hacer algo o de que algo suceda. Usar shouldn’t es, sencillamente, una recomendación de no hacer algo. No es una prohibición,.

Ejemplos: She should take the children with her.
                 You should do your homeworks

Fíjate en el orden de las siguientes palabras en cada oración
AFFIRMATIVE     You should call him.
NEGATIVE            You shouldn’t call him.
INTERROGATIVE Should I call him?  


                                          YOU HAVE TO DO THE FOLLOWING 7 EXERCISES





1. COMPLETE THE SENTENCE WITH ONE OF THE OPTIONS, RE- WRITE THE COMPLETE SENTENCE AND  TRANSLATE


1. Yesterday I ________ finish my geography project.

 must
 mustn't
 had to

2.. She will ________ wait in line like everyone else.

 must
 have to
 has to

3. All employees ________ on time for work.

 must be
 mustn't
 have to
4. We ________ forget to take the chicken out of the freezer.

 have to not
 must
 mustn't

5. If you are under 13, you _____ to get your parents' permission.

 have
 must
 musn't

6. Your daughter ________ try on a few different sizes.

 have to
 had to
 must

7. The doctor _____ get here as soon as he can.

 must
 mustn't
 have to

8. Do you _____ work next weekend?

 have to
 must
 musn't

9. Bicyclists _____ remember to signal when they turn.

 mustn't
 must
 has to

10. Angela, you _____ leave your clothes all over the floor like this.

 mustn't
 must
 have to

2, USE THE SAME SENTENCES ABOVE TO DO SUGGESTIONS, IT IS TO SAY, YOU WILL USE SHOULD INSTEAD OF HAVE TO OR MUST


3, COMPLETE THE SENTENCES USING SHOULD, SHOULDN’T AND THE WORDS IN BRACKETS ( ).

You  (drink) so much coffee; it's bad for your blood pressure.
The government  (help) people.
It's an incredible film. You  (watch) it.
It's a very dangerous area. Tourists  (go) there.
Do you think  (I/apply) for a new job?
You  (go) to that restaurant. The food is terrible.
When someone does you a favour, you  (say) thank you.
He  (study) more if he wants to pass his exam.
Children  (drink) sugary drinks. It's not very healthy

4. GIVE A SUGGESTION IN ENGLISH  FOR THE FOLLOWING SITUATIONS, USE SHOULD OR SHOULDN`T



5. MAKE A LIST OF JOBS OR OCCUPATIONS IN ENGLISH AND SPANISH, HELP YOURSELF WITH THE IMAGES




6. WRITE A SENTECE OF OBLIGATION WITH EACH WORD OF THE VOCABULARY ABOVE, USING  HAVE TO OR MUST
EXAMPLE= PAINTER- PINTOR         A PAINTER HAS TO LIKE COLORS


7.  WRITE A TEXT OF AT LEAST 20 LINES, SAYING WHAT SHOULD DO, SHOULD NOT, HAVE TO OR DON'T HAVE TO DO A PERSON DURING QUARANTINE AND ISOLATION, APPLY THE TOPIC SEEN ABOUT OBLIGATION AND SUGGESTIONS



     



                                                                                         ACTIVITY    5     II TERM

                                                                                 FROM AUGUST 3  TO AGUST 21



                                                                      PRESENT  PERFECT CONTINUOUS

También  se conoce como presente perfecto progresivo.
El present perfect continuous se refiere a un periodo situado entre el pasado y el presente. El hablante se refiere a algo que empezó y que puede no haber concluido en ese periodo de tiempo  y es posible que dicho proceso acabe de terminar o que aún no haya finalizado.
El presente perfecto continuo, muchas veces tiene la equivalencia a la traducción “llevar + gerundio” en español, pero el uso de esta forma es más frecuente en inglés. Se utiliza para acciones que han empezado en el pasado pero continúan en el presente.
Nos referimos a algo que hemos estado haciendo en un período de tiempo, por lo tanto, usamos las preposiciones de tiempo “for” y “since”.
El "present perfect continuous" está compuesto por dos elementos: el "present perfect" del verbo 'to be' (have/has been) y el presente  del verbo principal (raíz+ing)
La contracción se puede hacer I`VE, YOU`VE, SHE`S, WE`VE

sujeto
has/have been
raíz+ing
She
We
has been
have been
swimming

Ejemplo: present perfect continuous TO LIVE

Afirmativa
Negativa
Interrogativa
have been living in japan
I haven't been living in Japan
Have I been living in Japan?
You have been living in Japan
You haven't been living in japan
Have you been living in Japan?
He, she, it has been living in Japan
He hasn't been living in Japan
Has she been living in Japan?
We have been living in Japan
We haven't been living in Japan
Have we been living in Japan?
You have been living in Japan
You haven't been living in Japan
Have you been living? in Japan
They have been living in Japan
They haven't been living in Japan
Have they been living in Japan ?




ADVERBS SINCE, FOR, AGO  DURING

Los adverbios son las palabras que modifican a los complementos, los adverbios de tiempo ayudan a especificar la duracion , el tiem`po o el inicio de las situaciones, por eso empleamos since, for, ago, during.
SINCE: Significa  DESDE y se emplea para indicar la fecha o momentoen que una actividad inicia.
I HAVE BEEN LIVING IN MEDELLIN SINCE 2010
Es decir la actividad de vivir en Medellin inicio en esa fecha.
FOR: Significa por o durante, indica el tiempo que ha transcurrido realizando la actividad.
I HAVE BEEN LIVING IN MEDELLIN FOR TEN YEARS
Es decir de  la actividad de estar viviendo en medellinhan transcurrido 10 años, del 2010 al 2020.
DURING: Significa durante, al igual  que FOR indica el tiempo o lapso de tiempo transcurrido.
I HAVE BEEN LIVING IN MEDELLIN DURING 10 YEARS
AGO: Significa hace, va al final de la oraciòn y al igual que SINCE indica la cantidad de tiempo que ha pasado desde el inicio de la actividad.
I HAVE BEEN LIVING IN MEDELLIN 10 YEARS AGO

                                                            YOU SHOUL D DO THESE EXERCISES

1. COMPLETE LAS ORACIONES CON LAS PARTES FALTANTES PARA EL PRESENTE PERFECTO CONTINUO Y CON EL VERBO EN PARÈNTESIS CON ING. TRADÙZCALAS.
1. I have  ________________ this phone for two years  (have)
2. Have you ____________ the cats yet? (feed)
3. I've ________________ the floor and it's still wet. (clean)
4. My parents have ______________ to this restaurant since they were teenagers .( come)
5. She's ______________ for her exams all day. (check)
6. I've ________________ for that book for ages. (look)
7. We 've _____________________ to emails all morning. ( reply)
8. I've _______________________ a cake. Woud you like a piece? (make)
9. Have you ______________for  my keys? Here, They are (ask)
10. I've _______________ to go to Antarctica since I was a small child. (want)
11. I've _____________ with Tim since we were at primary school together. (study)
12. My mother has _________________ the house since yesterday. (paint)


2. COMPLETE LAS ORACIONES CON FOR O SINCE DE ACUERDO AL CASO
 1.  She has been singing _____ two hours.
 2. She has been preparing her exams _____may.
 3. I have  been collecting  stamps _____ the age of ten.
 4. I have been  watching t.v _____ two hours
5.They have been preparing sándwiches for lunch _______ twenty minutes

6. She has been  living in London _____ last summer.
7. We have been playing poker ______ the greater part of the night.
8. I haven't been dancing  in this place_____years.
9. She has been teaching English _____ 1989.
10. He has been playing  tennis _____ 2012
11. It has been raining_____fifteen minutes
12. My family has been decorating the house _____ june
13. In the castle, a gost has been appearing _____ hundreds of years.
14. She has been doing her homework _____ last night
15. We have been waiting for you _____ an hour.

3. ELABORA LA ORACION COMPLETANDOLA CON LAS CLAVES QUE ESCUENTRAS ENTRE PARENTESIS AGREGANDO CORRECTAMENTE BEEN,SEGÙN LA FORMA GRAMATICAL
1. Max­­­­_____________    his comic book.   (not/to read)
2. How long _________French? (they/to learn)
3. I ­­­­­­_________________ my car. (not/to drive)
4. Marie _______ in her diary. (not/to write)
5. Your brother ­­­­­­­__________ well  (not/ to sleep)
6. What ___________ to the teachers? (students/ to send)
7. What time _____________ on the phone? (you/to talk)
8. Why ____________ in the party? (your cousin/to dance)

4. TRANSLATE THE FOLLOWING READING

                         STUDYING AT HOME






Pedro is fourteen years old and he is Portuguese. Pedro has been a good student all his life and he usually gets good results in his texts and exams, but now he doesn`t go to school. The truth is that he has been living in a big  city during all his childhood, where there are many schools, bu all schools are closed.  There is a pandemic in the world, and children can`t  go to school.Pedro has been studying at home since the beggining of the health emergency, it is to say he has been studying at home during four months.
During this time, every morning Pedro has been attending virtual clases, his teachers has been dictating clases with cameras and interactive worksheets, Pedro has been spending more hours in front of the laptop to solve the exercises than when he was going to normal clases before .Pedro has been talking with teachers and classmates through zoom meetings, and he has sending his activities by  mails. He has been feeling a Little stressed during these days, but he has been working hard to continue being an excellent student.

5.RESPONDA  DE MANERA COMPLETA  EN INGLÈS LAS SIGUIENTES PREGUNTAS DE ACUERDO AL TEXTO
1.Has pedro been a bad student?
2.Has Pedro been living in a small town?
3.Has been Pedro listening music and videos in his laptop?
4.Has been Pedro playing with his classmates and friends?
5.Have all children been at home?
6.Have been people suffering a pandemic?
7.Have teachers and students meeting at zoom?
8.Have students been sending homeworks by mail?
9.Has Pedro been relaxed?
10.Has Pedro been working hard during pandemic?

6. AHORA TU , ESCRIBE UN TEXTO EN INGLÈS,SIMILAR A ÈSTE,CON TU NOMBRE, DICIENDO DÒNDE ESTUDIAS,CUÀLES SON LAS PRINCIPALES MATERIAS QUE DEBES ATENDER,COMO TE COMUNICAS CON TUS PROFESORES Y COMPAÑEROS,CUANDO ENVIAS TUS TRABAJOS Y COMO,CÒMO TE HAS SENTIDO DURANTE LA PANDEMIA, SI HAS ESTADO RELAJADO, O ESTRESADO, USA EL TEXTO ANTERIOR COMO EJEMPLO.






                                                        ACTIVITY 6        (III TERM)
                               FROM SEPTEMBER 1 TO SEPTEMBER 30
                                                   WEEKS 27-28-29-30



YOU SHOULD SEND THIS ACTIVITY UNTIL SEPTEMBER 24


1. ELABORA EL SEPARADOR DEL TERCER PERÌODO EN INGLÈS, CON LA INFORMACION QUE A CONTINUACIÒN COLOCO COMO EJEMPLO.
DEBE INCLUIR EL PORCENTAJE, INICIO Y FINALIZACION, TEMAS, UNA FRASE EN INGLES SOBRE MOTIVACION O DIBUJO, Y DECORARLO.

1.THE FIRST THING YOU WILL DO ON YOUR NOTEBOOK FOR THIS THIRD TERM, IS THE TAG SEPARATOR,INCLUDING A MOTIVATING PHRASE IN ENGLISH,THE TOPICS,STARTING AND ENDING  DATES AND PERIOD VALUE. LIKE THIS…DECORATED IT! 



                               

                                                            THIRD TERM  40%
         BEGINS FROM SEPTEMBER 1 TO DECEMBER 15
                 TOPICS:
                             PRESENT PERFECT
                             PAST PARTICIPLES  


  
                                            PAST PARTICIPLES

Los participios pasados son las conjugaciones de los verbos que indican ADO-IDO, muy comúnmente  empleados en el presente perfecto, existen dos tipos de participios pasados, el de los verbos regulares y el de los verbos irregulares.
El participio pasado de un verbo regular es el mismo que tiene en la forma del pasado, es decir agrega ED, pero el de los verbos irregulares cada uno tiene una forma especial y todos son diferentes.
PARTICIPIOS DE LOS VERBOS REGULARES
Basta con recordar el pasado de los verbos regulares y sabremos su participio.
 LOVE   I LOVED =          PAST FORM             YO AMÈ
            I HAVE LOVED=  PAST PARTICIPLE    YO HE AMADO
STUDY  I STUDIED =       PAST FORM             YO ESTUDIÈ 
            I HAVE STUDIED=PAST PARTICIPLE   YO HE ESTUDIADO
PARTICIPIO DE LOS VERBOS IRREGULARES
Los verbos irregulares como no siguen la regla general, cada uno tiene una forma diferente, tanto en la forma del pasado como en la forma del participio pasado.




2. ESCRIBA SOBRE LA LÍNEA EL PARTICIPIO PASADO DEL VERBO ENTRE PARÉNTESIS Y TRADUZCA LA ORACIÒN
1. I have .... (buy) some flowers for my fiance.
2. I have .... (hear) the good news from Daniel
3. Samuel has .... (read) my report.
4. They have .... (speak) Spanish.
5. He has .... (understand) what I mean.
6. I have .... (forget) to lock the door.
7. She has .... (have) some financial problems.
8. Anderson has .... (lose) his calculator.
9. They have .... (swim) across the river.
10. I have .... (tell) him that I don’t like parties.
11.  Jason has .... (drink) too much soda.

12. We have .... (spend) all of our money

3. ESCRIBA FRENTE A CADA UNO DE LOS SIGUIENTES DIBUJOS, UN VERBO DE LA LISTA ANTERIOR QUE DESCRIBA LA ACCIÓN. ESCRIBA EL VERBO EN INFINITIVO Y SU PARTICIPIO PASADO Y SIGNIFICADO. AYÚDESE DE LA LISTA DE  VERBOS.


→→→


→→→



→→→



→→→



→→→



→→→



→→→



→→→



→→→



→→→











→→→












→→→











→→→











→→→












→→→











                                                   PRESENT PERFECT  TENSE
Cuando hacemos alusión a los tiempos perfectos nos referimos necesariamente a aquellos tiempos que hacen uso del auxiliar HAVE para su conjugación.
 En este tiempo HAVE, cambia su uso del verbo tener o poseer, al auxiliar  HAVE, haber.
Se usa el presente perfecto para acciones que ocurrieron en un tiempo no concreto antes de ahora, el tiempo específico no es importante. Su uso principal es la descripción de experiencias
Se puede ver el presente perfecto casi siempre acompañado de expresiones de tiempo no concretas como never=nunca, many times=muchas veces, for =por, since=desde, already=ya, yet  aùn.

A) Su uso principal es la descripción de experiencias. Así:
I have never flown in a plane (Nunca he volado en un avión)
He has worked in many different museums (Él Ha trabajado en muchos museos diferentes.)
We have been to Río de Janeiro. (Nosotros Hemos ido a Río de Janeiro.)
B) Se utiliza el presente perfecto para un cambio en el tiempo.
I have become more timid in my old age (Me he vuelto más tímido en mi vejez)
Their English has improved a lot this year (Su inglès ha mejorado mucho èste año)
He has learned to be  more patient. (Él ha aprendido a ser más paciente)
C) Se usa para los éxitos o logros
Our football team has won the championship three times. (Nuestro equipo de fútbol ha ganado el campeonato tres veces.
Dan has finished writing hhis first novel. (Dan ha terminado de escribir su primera novela.
Scientists  have succeeded in curing many illnesses. (Los científicos han tenido éxito en la curación de muchas enfermedades)
D) Usamos el presente perfecto para acciones que todavía no han sucedido. El uso del presente perfecto  en éstos casos indica que aùn estamos esperando la acción, por eso, frecuentemente usamos los adverbios YET Y STILL
The plane hasn`t arrived yet. (El avión no ha llegado todavía)
You haven`t finished your homework yet. (Tú no has terminado tu tarea)
Our team still hasn`t won a championship. (Nuestro equipo aún no ha ganado un campeonato)
                          COMO HACER UNA ORACIÒN EN PRESENTE PERFECTO
Para formar el presente perfecto, se usa el verbo auxiliar HAVE en el presente, que para las terceras personas del singular será HAS y el participio pasado del verbo. Para verbos regulares, el participio pasado es la forma simple de pasado, o sea llevan ED  y para los irregulares cada forma es diferente como observábamos en las lista de verbos anteriores .La forma corta solo es posible con los pronombres personales.

     AFFIRMATIVE                                               POSITIVE SHORT FORM
I      have played                                              I`ve       played                   
you  have worked                                             you`ve   worked
he    has written                                               he`s      written   
she   has walked                                              she`s       walked  
it      has rained                                                it`s        rained
We   have gone                                                 we`ve    gone 
they have studied                                             they`ve  studied











En la forma negativa se agrega NOT después del HAVE/HAS, o la contracción HAVEN`T/HASN`T


       NEGATIVE
NEGATIVE SHORT FORM
have not eaten breakfast today
I haven't eaten
you have not been to Asia
you haven't been
he has not seen the new film
he hasn't seen
she has not played tennis
she hasn't played
it has not snowed this winter
it hasn't snowed
we have not slept all nightç
we haven't slept


En la pregunta, la oración de inicia con HAVE/HAS, en las YES/NO QUESTIONS
where have I left my umbrella?
what have you done today?
why has he gone already?
where has she been in the UK?
why has it rained so much this summer?
what have we done?
where have they learned English before?

4. COMPLETE LAS ORACIONES EN FORMA NEGATIVA, USANDO HAVEN`T/HASN`T, REVÌSE EL CUADRO GRAMATICAL SI ES NECESARIO PARA SABER CUÁNDO USAR HAS Y CUANDO HAVE.



5. ELABORE CON LAS SIGUIENTES PALABRAS ORACIONES EN PRESENTE PERFECTO, EN LA FORMA GRAMATICAL QUE LO INDIQUE EL PARÈNTESIS. AGREGUE LO NECESARIO PARA QUE LA ORACIÒN TENGA SENTIDO.

1) (I / study / French)                                  +
2) (She / eat / octopus)                                Yes/No Q
3) (They / go / to Scotland)                         -
4) (He / live / here for three years)               INFORMATION Q
5) (You / know / David for ten years)           +
6) (We / be / here for two weeks)                +
7) (I / lose / my keys)                                 INFORMATION   Q          
8) (He / drink / too much coffee)                  Yes/No Q
9) (They / miss / the train)                          Yes/No Q
10) (She / go / to Peru)                               +
11) (We / eat / too much chocolate)             INFORMATION   Q          
12) (I / have / breakfast this morning)          -
13) (They / write / to the politician)              INFORMATION   Q
14)  (Lucy / cook / breakfast)                       -
15) (You / find / your wallet)                       +
16) (She / pass / the exam)                         -       



6. TRADUZCA EL TEXTO DE LA NOTA DE MAYSA.

7. RESPONDA LAS PREGUNTAS YES/NO QUESTIONS SOBRE EL TEXTO, SIGUIENDO EL EJEMPLO

8. TRADUZCA LAS AFIRMACIONES Y COLOQUE TRUE O FALSE, SI USTED HA  O NO REALIZADO ESAS ACTIVIDADES


9. ELABORE UN ESCRITO PROPIO EN INGLÈS, SOBRE 8  ACTIVIDADES QUE YA  HA HECHO Y  6 QUE NO HA REALIZADO DEBIDO A LA CUARENTENA OBLIGATORIA. RELATE EN SU ESCRITO LAS ACTIVIDADES EMPLEANDO EL PRESENTE PERFECTO EN INGLES











                                                                                                                                                                                                                          ACTIVITY 7  ( III TERM )                   




                                  FROM OCTOBER 1 TO NOVEMBER 6
                                                                                                          WEEKS -31-32-33-34
                                                          

                                                                                                                                                                                                         HOLYDAY OCTOBER 5-9

                            
            YOU SHOULD SEND THIS ACTIVITY UNTIL NOVEMBER 4


                                                                                                                                                                                        

                                                                   HAVE YOU EVER… (EXPRESSION)                                       
                                                                                                                         

                                           

Vamos a explicar hoy uno de los usos del Present Perfect, la pregunta con Haveyou ever…?

Empecemos analizando el siguiente ejemplo:

Have you ever written a poem?   Como vemos, formulamos la pregunta con  HAVE + SUBJECT + EVER + WRITTEN  (PAST PARTICIPLE).

El Present Perfect se forma con

               HAVE + PAST PARTICIPLE

En el pasado perfecto con

               HAD  + PAST PARTICIPLE

Recordemos  que el past participle es el participio pasado, que es la 3rd columna de la típica lista de verbos que vimos en la guia anterior, si el verbo es irregular  y el verbo con -ed si el verbo es regular.

Cuando queremos hacer una pregunta con el Present Perfect, necesitamos una inversión de Have, como en nuestro ejemplo:

 Have you ever written a poem? = tenemos la inversiónde have, seguido del sujeto más el participio written, que es irregular.

 

Dicho esto, pasemos a ver el significado de HAVE YOU EVER

Sirve para preguntarle a otras personas sobre experiencias de su vida, cosas que ha hecho o experimentado una persona lo largo de su vida, por ejemplo:

HAVE YOU EVER BEEN TO VENICE?

HAVE YOU EVER DRIVEN A MERCEDES?

HAVE YOU EVER TASTED THAI FOOD?

HAVE YOU EVER CHAETED  IN AN EXAM ?

La partícula ever significa alguna vez y va seguido siempre de sujeto en este tipo de preguntas

Cuando respondes una pregunta afirmativamente, usaràs YES más el have/has + past participle    

Have you ever seen a whale?

Yes, I have seen a whale   o    Yes, I have o   Yes, I have seen them  twice

Se puede concretar la respuesta diciendo que se ha realizado

1 vez= ONCE

2 veces= TWICE

7 veces = seven TIMES

varias veces = SEVERAL TIMES

Cuando respondes negativamente, puedes usar haven't /hasn't + ever + past participle

                                                                     have /has + never + past participle

  

Example:   Have you ever Heard that song?

                I have never Heard it

                I haven`t ever Heard it  

Ever no se usa en las respuestas, ni oraciones afirmativas ni negativas. Es solo usado en preguntas con el presente perfecto.

 

1. COMPLETE LAS ORACIONES USANDO EVER AND NEVER.

 

Example: Have you _____ eaten lobster?

 

 a) ever

 b) never                                     The answer is: a) - ever

 

1. I have _____ been to France.

 a) ever

 b) never

 

2. I think I have _____ really known you.

 a) ever

 b) never

 

3. That’s the smallest car I have _____ ridden in.

 a) ever

 b) never

4. _____ have I suggested that a test should replace a teacher.

 a) ever

 b) never

 

5. She is probably the most fascinating woman I have _____ met.

 a) ever

 b) never

 

6. _____ have I met a person with such constantly terrible bad luck.

 a) ever

 b) never

7. If you _____ have questions, please don't hesitate to contact me personally.

 a) ever

 b) never

 

8. If you have _____ felt or known real love, you know it is well worth the wait.

 a) ever

 b) never

 

9. Have your children _____ had Turkish Delight or chocolate-covered pistachios?

 a) ever

 b) never

 

10. You have no right to say what the greatest movie is if you have _____ seen “Citizen Kane.”

 a) ever

 b) never

2. CREE PREGUNTAS DE ALGUNA VEZ EN INGLÈS, USANDO  HAVE YOU EVER, UNIENDO LAS SIGUIENTES PALABRAS,  DESPUÉS RESPÓNDALAS en forma afirmativa. (RECUERDE USAR EL PARTICIPIO PASADO DE CADA VERBO)  EXAMPLE:     

           WEAR/COWBOY /HAT

          HAVE YOU EVER WORN A COWBOY HAT?

         YES, I HAVE WORN A COWBOY HAT.  O   YES, I  HAVE
1.  you /go /camping ?

2.   she /make /bread ?

3.  Lisa and Tom /eat/Chinese food ?


4.   you /forget/Mike's birthday ?

 5.   my classmate /do/ the homeworks alone ?

 6.  my dog / bit/ someone ?

 7.  you/drive/ a truck ?

8. your family /win/ lottery ?

9. your sister /be /sick ?

10. you / eat / frog ?

11. your mother /forget / your birthday ?

12. you / live /alone ?

13. your family / buy /a farm ?

14. your brother / fight / with you ?

15. you / begin / a course ?

16. your friend / travel / europe ?

17. my country /be / in war ?

18. you / have/ a Ferrari ?

19. you / take / french clases ?

20. the planet / suffer / storms ?

21. Your father / steal/ something ?

22. you /eat / japanese food ?

23. your son / smoke cigarrete ?

24. your best friend / be / on a plane ?

25. students / Read / Stephen King books ?

26. the president /speak / on t,v ?

27. you / see / that movie ?

28. children / swim/ in the Atlantic ocean ?

29. the doves / fly / to the north ?

30. your grandmother / prepared / the dinner ?


                                                                                     THE BEST I’VE EVER …           

Usa EVER en oraciones  superlativas cuando quieras expresar que algo es lo mejor, lo peor, lo más loco, lo más divertido…  etc, que ha sucedido en tu vida!

3. TRANSLATE THE FOLLOWING SENTENCES

1. I’ve been on TV!   It was the craziest  thing I’ve ever done!

2. I’ve tried bungee jumping. It was the scariest thing I’ve ever done!

3. This is the best pizza I’ve ever eaten!

4. That was the worst moment I have ever had

 

5. This is the fastest way we have ever taken

6. Your house  is the most beautiful place in which  I have ever been

7. Your name is the most beautiful, I have ever Heard

8. Traveling by train is the most romantic transportation I have ever traveled

9. Loving you is the most important feeling I have ever felt

10. Being doctors  was the best decision  we have ever chosen

4. COMPLETE LAS SIGUIENTES  PREGUNTAS COLOCANDO EL PARTICIPIO PASADO DEL VERBO ENTRE PARENTESIS, RESPONDALAS CON NEVER, ONCE, TWICE, SEVERAL TIMES DEPENDIENDO CUANTAS VECES LO HA REALIZADO. EXAMPLE:

HAVE YOU EVER (TRY) --TRIED----- BUNGEE JUMPING

YES, I HAVE TRIED IT ONCE        


                                              

5. ELABORE PREGUNTAS CON HAVE YOU EVER CON CADA UNA DE LAS OPCIONES EN LOS CUADROS

6. TRADUZCA Y RESPONDA LAS SIGUIENTES PREGUNTAS

1. Have you ever appreciated a sunset?

2. Have you ever been a guest at a surprise party?

3. Have you ever been on TV?

4. Have you ever been to a theatre?

    5 .Have you ever broken a bone?

    6. Have you ever changed your appearance a lot in a short time? (For example, hair style, hair color or weight)

    7. Have you ever cried in public and embarrassed yourself?

    8. Have you ever cried for no reason ?

    9. Have you ever been on TV?

   10. Have you ever done something silly that you wish you had not done?

   11. Have you ever driven a sports car?

   12. Have you ever given a false excuse ?

   13. Have you ever gone mountain climbing?

   14. Have you ever gone skiing?

   15. Have you ever gone surfing?


1 comentario: